De Consumentenbond beklaagde zich er eind 2015 al over: bij het overboeken van geld doet het er niet toe of bij het rekeningnummer ook de juiste naam is opgegeven.
Geen van de grote Nederlandse banken controleert bij het overboeken of de juiste naam aan het betreffende rekeningnummer is gekoppeld. Wel laten ze consumenten in de waan dat controle plaatsvindt, aldus de Consumentenbond destijds.
Rabobank doet daar nu iets aan. De bank voert per direct de IBAN-Naamcheck in om fraude en vergissingen bij betaalopdrachten te voorkomen. Die controleert of de ingevoerde naam bij het rekeningnummer gelijk is aan de naam die de bank in zijn administratie heeft staan.
Is er sprake van een afwijking dan krijgen klanten een melding.
De check werkt alleen op Nederlandse rekeningnummers en is bij de bank nu standaard bij mobiel- en internetbankieren. Rabobank is naar eigen zeggen de eerste bank die een dergelijke controle heeft ingevoerd.
Uit onderzoek van de Nederlandse banken blijkt volgens Rabobank dat iedere maand ongeveer 1.300 klanten verkeerde overboekingen melden bij hun bank. Driekwart daarvan komt door het gebruik van oude rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek. Bij circa 200 meldingen per maand is sprake van fraude.